01 december 2020

Wijndomein St. Martinus BGA Limburg Prestige Brut Nature 2015

Het aantal beschreven wijnen uit Nederland op Wijn-Blog groeit gestaag. De kwaliteit ervan is in de jaren ook significant verbeterd. Voor mij stijgt Wijngaard St. Martinus er op dit moment bovenuit. Stan Beurskens beschouw ik als een van de betere wijngaardeniers. Het complete plaatje bij hem en zijn wijnen klopt gewoon. Klinkt het nu nog als een compliment wanneer ik zeg dat ik zijn wijn on-Nederlands vind, wellicht dat ik in de nabije toekomst voor alle goede wijnen zal zeggen dat het lijkt alsof ze door Stan Beurskens gemaakt zijn. Zo ongeveer om de dag check ik zijn website om te zien of er bepaalde wijnen al verkrijgbaar zijn. Regelmatig zie ik dan dat er een bepaalde wijn al niet meer te verkrijgen is. Met z'n 28 hectare maakt hij een uitgebreid gamma aan wijnen die binnen no-time zijn uitverkocht. Hijzelf denkt op dit moment niet aan nog meer uitbreiding van z'n wijngaardareaal want "kwaliteit staat voorop" en dat vind ik een uitstekend uitgangspunt. Ook van sprankelwijnen zijn er maar liefst vier verschillende te verkrijgen, vandaag heb ik de duurste daarvan in het glas. Tevens een voor mij nieuwe monocépage met de druif souvignier gris. Eerste gisting in barriques, tweede gisting op fles, dertig maanden sur lies, alcohol is 12,5%. Kleine bubbels, fijne mousse, redelijk intens geel tot licht oranje gekleurd. Citrusfruit, groene appel, gele appel, anijs, champignon... in geur en smaak. Strakke zuren, droog, speekselopwekkend, klein bittertje. Ondanks precies dezelfde vinificatie mag je dit zeker niet vergelijken met Champagne maar een leek zal het verschil niet proeven. Ben benieuwd naar de andere pareltjes.