04 december 2020

Trivento DO Mendoza Reserve White Malbec 2019

Nee hoor, geen nieuwe druif. Geen mutatie van de malbec. "Gewoon" een blanc de noir, oftewel een witte wijn van blauwe druiven. De meest gebruikte druif hiervoor lijkt de pinot noir te zijn, die zie ik althans in de statistieken het vaakst voorbij komen. Ik ga drie verschillende blanc de noirs achter elkaar proeven op Wijn-Blog van druiven waarvan je het niet verwacht. Zo had ik er al eerder twee beschreven van de cabernet sauvignon en van de mavrud. Ik begin deze serie van drie dus met de malbec. Beeld je de meest licht gekleurde rosé in die je ooit in je glas hebt gehad, waarschijnlijk uit de Provence. Trek daar dan een half, misschien zelfs een heel punt vanaf voor wat betreft de kleurintensiteit en dan kom je uit op de kleur die ik nu in m'n glas heb. Prachtig, fonkelend, helder, licht zalmroze. Best geurend nog, rode appel, aardbei, framboos, peer, meloen. Ook qua smaak is hij voller dan dat de kleur van de wijn doet vermoeden. Hoge zuren, droog, klein bittertje, rode appel, aardbei, citroen, limoen, grapefruit. Als ik 'm blind geproefd zou hebben en kleur moest bekennen had ik op rosé gegokt. Leuk om te zien dat ook grote producenten eens "iets anders" doen en dat dit ook gewoon bij de Albert Heijn te koop is. Alcohol is slechts 12%, geen hout.