03 december 2020

Palacio de Bornos DO Rueda Sauvignon Blanc 2018

Heel af en toe heb ik zin in Sauvignon Blanc. Gewoon om weer even te proeven waarom ik er ook alweer niet zo'n fan van ben. Met de komst van de a-typische Nieuw Zeelandse Sauvignon Blanc begon ik hem weer iets beter te waarderen maar dat was meer vanwege de stijl van de Kiwi's dan vanwege de typiciteit van de druif zelf. Via Frank Smulders leerde ik de wijnen van deze druif uit het Oostenrijkse Südsteiermark en het Spaanse Rueda kennen en daardoor de druif meer op waarde in te schatten. Het hoeft helemaal niet zo hoekig en groen te zijn. Dat bewijst dit Spaanse exemplaar van Palacio de Bornos ook maar weer. Alcohol is 13,5%, geen hout. Gematigd aromatisch, anijs, regenwater, gele appel. Een klein zoetje zowaar, stevige maar precieze zuren, speekselopwekkend, mondvullend, hele lange afdronk. De smaak is zowel geconcentreerd als intens, dat zag ik ook al bij de Verdejo van dezelfde producent. Heel moeilijk om de smaak te omschrijven. Hij is kruidig, notig, ziltig, mineralig maar om nou een bepaalde fruitsmaak te benoemen wordt lastig. Zowel koud uit de koeling als opgewarmd in het glas is er ook nog geen eens verschil. Behoorlijk complexe wijn en in mijn vocabulaire is dat altijd positief. A-typisch in vergelijking met sauvignon blanc uit het Loire-gebied, bijvoorbeeld Sancerre, Pouilly-Fumé is daar dan ook weer een uitzondering op in mijn beleving. Als ik dan toch "gun to my head" een fruit zou moeten benoemen dan ga ik voor lychee. Verkrijgbaar bij Wijnkoperij Okhuysen.