17 december 2020

García de Verdevique Vino de la Tierra Cumbres del Guadalfeo Vigiriego 2018

Al vaker geproefd op verschillende proeverijen maar nog nooit besproken op Wijn-Blog. Dat ga ik eens even rechtzetten. Vijariego. Diverse schrijfwijzen voor deze druif, ik hanteer die uit de Druifbijbel Wine Grapes. Ik sla echter aan het twijfelen wanneer ik lees dat er ook nog een andere druif bestaat die vigiriego blanco wordt genoemd maar eigenlijk chelva heet en totaal verschillend is qua DNA-profiel. Beide druiven hebben hun oorsprong in Andalusië maar de chelva is nu voornamelijk te vinden in Extremadura en de vijariego voornamelijk op de Canarische Eilanden. Het exemplaar van vandaag wordt dan weer gecultiveerd in Andalusië, op een hoogte van 1300 meter bij het Sierra Nevada gebergte, vlakbij de stad Granada. Er worden voornamelijk sprankelende wijnen van gemaakt maar ik heb nu een "stille" wijn in m'n glas. Intens strogeel van kleur, het lijkt wel op Sauternes. Licht aromatisch, gele appel, bruine appel, honing, lychee, kruidig, laos. Droog, voldoende zuren, meer filmend dan strak, bittertje, lange afdronk. Hele aparte smaken, laos, bruine appel, umami, limoen, lychee, grapefruit-zest, gedroogd steenfruit. Hij doet me enigszins aan een oranje wijn denken. Heel apart en (daarom) gastronomisch. Zeker geen allemansvriend, eigenwijze wijn maar ik hou d'r van. Alcohol is 13,5%, geen hout, verkrijgbaar bij onder meer Granada Wijnen.