23 december 2020

Seifried Nelson Würzer 2018

Würzer. Met deze druif heb ik gelijk het hele hoofdstuk "W" behandeld van Wine Grapes. Het is de enige druif die met deze letter begint. Nee, weissburgunder is pinot blanc en welschriesling is graševina. Würzer is een kruising tussen savagnin rose (wil ik ook nog een keer behandelen) en müller-thurgau. De Duitse schepper, Georg Scheu, heeft hem zo genoemd vanwege de kruidige aroma's in de wijn die ervan gemaakt wordt. Het merendeel van de aanplant staat in Duitsland en in Nieuw-Zeeland staan slechts enkele rijen druivenstokken. Laat ik van die nou net een wijn in m'n glas hebben. Even schrik ik want het beschreven kruidige aroma ervaar ik anders. Vlak na het openen ruik ik benzine, rubber en zwavel. Reductieve tonen dus. Gelukkig verdwijnen deze snel na wat beluchting. Behoorlijk aromatisch inderdaad, lychee, hooi, zonnebloemolie, rozenwater, witte peper. Als je niet van het bestaan van de druif würzer zou afweten dan bestempel je dit gemakkelijk als gewurztraminer, daar heeft het nog het meeste van weg. De fermentatie is vroegtijdig gestopt, dat wil zeggen dat niet alle suikers omgezet zijn naar alcohol wat dus in een restzoetje resulteert, tien gram per liter om precies te zijn. Te weinig echter om het een zoete wijn te noemen. Het is eerder een fruitig zoetje. De zuren zijn er ook voldoende, da's altijd lekker voor het evenwicht, alsmede een klein bittertje, iets langer dan gemiddelde lengte van de afdronk. Behoorlijk hoge smaakintensiteit ook, tropisch fruit, lychee, ananas, mango. Inzetbaar bij de lekker pittige Aziatische keuken bijvoorbeeld. Alcohol is slechts 12%, geen hout, verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.