19 januari 2019

Kilikanoon Wines South Australia Shiraz 'A Cappella' 2015

Fel magenta tot paars gekleurd in het glas, intensiteit 3 uit 5. Een klein stalletje in de neus, rode bessen, eucalyptus, rabarber. Vervolgens wil ik een slok nemen maar ik proef nog wat kurk van de wijn uit 1977 die ik eerder vandaag tot me nam en dus niet geheel zuiver meer was. Ik besluit daarom even met mondwater te gorgelen maar ook dat heeft een hele slechte uitwerking op m'n smaakpapillen. Ik ga eerst wel even dineren en proef de wijn later wel. Waarom deze motivatie niet gewoon weggelaten? Om te benadrukken dat de juiste omstandigheden vereist zijn wanneer je objectief probeert te proeven. Weer terug naar de wijn. In de mond speekselopwekkende hoge zuren, heel sappig, tannines 2 uit 5, iets alcoholisch, vooral in de afdronk. Intense smaak, zondoorstoofd zwart fruit, rode bessen, eucalyptus, leer, koffie, redelijk complex. Minder commercieel dan ik zou verwachten uit Australië, subtieler en daardoor voor mij persoonlijk aantrekkelijker, beter doordrinkbaar. Een nacht in een slecht tot niet verwarmde kamer helpt ook mee. Iets teruggekoeld brengt het beste uit deze wijn naar boven. Alcohol is 14,5%, de helft van de wijn rustte enkele maanden in 300 liter vaten van Frans eikenhout, verkrijgbaar bij Wine In Black.