15 januari 2019

Bodegas Añadas DO Cariñena 'La Sastrería' 2017

De personeelsvereniging had nog wat geld in kas voordat zij zou worden opgeheven. Het was kerst dus kregen alle leden naast het standaard kerstpakket ook nog een extra fles wijn kado. "Wijn van het jaar 2018" bij de Makro. De tekst op hun site: "In 2018 hebben onze wijnkenners een wijn gevonden die perfect past bij de smaak van je klanten". Ik ben reuze benieuwd wie dan die wijnkenners zijn en waar ze hun wijnkennis hebben opgedaan. Of hebben ze gelijk en sluit deze wijn inderdaad aan bij de smaak van "je" klanten, wie dat dan ook mogen zijn. Ik vermoed dat ze het dan hebben over de klanten van een wijnwinkel of Horeca-zaak. Ik mag toch hopen dat die klanten een betere smaak hebben voor wat betreft wijn. Wat een gigantisch zoete meuk is dit! Goed genoeg om glühwein van te maken, niet meer dan dat. Ik zal het proberen kort te houden. Magenta tot paars gekleurd, intensiteit 3 uit 5. De geur van kersenjam, aardbeienjam, vanillemerg. Zacht mondgevoel, behoorlijk zoet, tannines 1 uit 5 hooguit, net voldoende zuren, korte afdronk. Hoge smaakintensiteit, 4 uit 5, jammy, milky, yoghurt, Wicky, kersenjam, aardbeienjam, vanillemerg. Het kippenvel staat over m'n hele lichaam. Wat een verschrikking! Hoe durven ze dit "wijn van het jaar" te maken. Een exclusieve te grote partij van ingeslagen ofzo? Bang om ermee te blijven zitten en daarom maar in de promotie? Dames en heren van de wijn-inkoopafdeling van de Makro: ga eens wat kennis en proefervaring opdoen! Of stuur je marketing-afdeling naar huis. Dit is echt een blamage. Alcohol is 14%, drie maanden rust in Amerikaans eikenhout. Zo te proeven geschiedde ook de fermentatie daarin en zijn er wellicht ook nog houtsnippers aan de most toegevoegd. De vanillesmaak ligt er veel te dik bovenop. Op de kurk staat een stempel met de tekst "I ❤ Garnacha" maar als ik niet beter zou weten knapte ik nu af op die druif. Gelukkig weet ik dat er hele mooie wijnen van gemaakt kunnen worden alleen is dat Bodegas Añadas niet gelukt met deze "La Sastreria".