27 januari 2019

Domaine de la Vougeraie AOC Vougeot Clos du Prieuré Monopole 2004

Deze stond al even op m'n wenslijst, eindelijk ga ik hem proeven. Biodynamisch geteelde pinot noir druiven. M'n grote vrees is of-ie nog wel zuiver is, geen kurk bijvoorbeeld. De eerste snuif in het glas stelt me gerust. Pfieuw... een pak van m'n hart. Het overkomt me nog wel eens dat lang gekoesterde wijn uit m'n eigen kelder niet zuiver meer is, deze gelukkig wel. In het glas licht nevelig, licht van kleur, baksteenrood in het puntje van de 'tong'. In de neus start het met een stalletje. Meer kan ik niet wensen. In mijn opinie hoort rode Bourgogne daarmee te beginnen. Er zit ook nog ruim voldoende rood fruit in het aroma, bessen, aardbeien, een delicate houttoon, hintje natte bosgrond en toch geeft-ie een frisse indruk, niet belegen. In de mond fraaie zuren, droog met een klein fruitig zoetje, sappig, mondvullend, lange afdronk, iets alcoholisch. Best nog een hoge smaakintensiteit, vooral rood fruit, aardbeien en bessen, licht floraal, viooltjes, hout mooi verweven met de wijn, salmiak, droppige finale. Qua smaak blijft het aardse iets achterwege, geen truffel, bosgrond of champignon dit keer maar ik mis het ook niet. Ik vind 'm erg mooi op smaak nu, à point zeggen de Fransen dat zo mooi en treffender kan ik het in het Nederlands niet formuleren. Alcohol is 13%, zestien maanden in Frans eikenhouten barriques van Allier waarvan 30% nieuw. Deze wijn vind je niet in de supermarkt, je moet hiervoor naar de wijnspeciaalzaak.