06 januari 2019

Claude Vialade IGP Aude Le Jardin de Vignes Rares de Ciceron l'Albariño 2017

De druif: alvarinho op z'n Portugees of albariño op z'n Spaans. Rijkelijk aanwezig in het noorden van Portugal en in Galicië, het noord-westelijk gelegen punt van Spanje. De meest bekende wijnen van deze druif zijn de vinho verde en de rías baixas, respectievelijk uit Portugal en Spanje. De druif associeer ik met die twee landen. Verrast was ik derhalve toen ik dit exemplaar uit Frankrijk tegenkwam. Ik ben heel benieuwd wat ze in departement nummer 11, de Aude, met deze druif kunnen. In het glas licht pétillant, dat is alvast hetzelfde, helder, licht goud-geel met een groene reflectie. Gemiddeld aromatisch, aparte neus, zoet-zuur, Amsterdamse uitjes, anijs, munt, licht vegetaal, hooi, floraal, kamille, acaciabloesem, eucalyptus, best complex. In de mond droog, hoge zuren, licht drogend, fruitig zoet, filmend en strak tegelijk, iets alcoholisch, blijft redelijk lang in de keel hangen. Best nog een hoge smaakintensiteit, citroen, gele grapefruit, eucalyptus, munt, anijs, zeer gastronomisch. Absoluut anders dan de wijnen van het Iberische schiereiland, vooral de ziltigheid ontbreekt en dat lijkt me logisch. Toch lijkt de druif goed te gedijen in de Aude, deze wijn is in ieder geval prima geslaagd. Alcohol is 13%, geen hout, verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.