02 januari 2019

Frey-Sohler AOC Alsace Pinot Blanc Reserve 2013

Op de één of andere manier is er in mijn hoofd geslopen dat wijnen van de druif pinot blanc 'suf' zouden zijn. Ik wil dat vooroordeel bij mij wegnemen door er meer op Wijn-Blog te beschrijven. Maar ja, er is nog zoveel te proeven en ik wil geen loze beloftes maken. Vandaag heb ik er in ieder geval weer eentje in m'n glas, uit de Elzas. Wat geldt voor de wijn geldt ook voor wat je erbij eet: mosselen en witte asperges is mij met de paplepel ingegoten (niet letterlijk hoor). Het klopt, ik kan het niet ontkennen maar er zijn legio andere wijnen die bij deze spijzen een mooie combinatie vormen. Vandaag proef ik er één sec, zonder spijs erbij. Nou ja, een stukkie kaas dan. Die er ook nog eens geen slecht figuur bij slaat maar dat terzijde. Heel licht aromatisch, Venco zwart-witjes, anijs, perzik, mango, venkel, opvallend fris en fruitig voor een al wat oudere wijn. In de aanzet een fruitig zoetje, mooie zuren, goede balans. Lage smaakintensiteit, anijs, venkel, mango, perzik, uitermate elegant en toch rijk aan smaak. Ik ben blij verrast met deze wijn om een aantal aspecten: ondanks z'n leeftijd is hij enorm fris, hij heeft geen intense smaak maar is wel vol van smaak (als je begrijpt wat ik bedoel) en hij is in staat gebleken om mij m'n vooroordeel te doen wegnemen. Daar hou ik van, wanneer ik door een "op papier" simpele wijn op m'n plaats gezet word. Dat maakt me nederig en zet m'n mind weer helemaal open. Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.