01 januari 2019

Château Romer du Hayot AOC Sauternes 2001 'Grand Cru Classé en 1855'

Wijn-Blog gaat het vanaf dit jaar anders aanpakken. Geen vaste patronen meer, zoals afwisselend rood en wit bijvoorbeeld. Geen wijnen uit bepaalde delen van de wereld geforceerd voortrekken omdat die anders onderbelicht worden. Ik koop wat mij aanspreekt en waarvan ik denk (en hoop) dat het lekker zal zijn. Als dat allemaal uit Frankrijk komt, dan zij dat maar zo. Al doe ik tien witte wijnen op rij, dat is mijn keuze. Af en toe inspringen op de actualiteit of een recent ontvangen sample nog tien jaar in de kelder laten liggen: ik doe het gewoon. Ook een tijdje helemaal niets bespreken moet kunnen. Ik ben niemand iets verplicht en ik hoef niemand te plezieren. Als het je niet bevalt dan start je maar een eigen blog. Zo. Dat is mijn voornemen. Dit gezegd hebbende begin ik het nieuwe jaar met een spijs-wijn combinatie die ik regelmatig maak: pittig Oosters met zoet. Contrasterend en aanvullend tegelijk. Pittige specerijen met een zoete saus in het gerecht, daartegenover een dessertwijn. Een totaal verkeerde term want deze zoete wijn kan ook bij hartige gerechten worden ingezet. Intens oranje in het glas. Volop geurend naar abrikoos, perzik, mandarijn, lychee. Hoge smaakintensiteit, overweldigend zoet met scherpe zuren daartegenover, bittertje, licht kruidig, abrikoos, perzik, mandarijn, lychee, kweepeerjam. Mooie wijn, degelijke combinatie. Alcohol is 14,5%, druivenrassen sémillon 90% en sauvignon blanc 10%, fermentatie en lagering in hout, twee tot drie jaar rijping.