13 januari 2019

Château Clément Termes AOC Gaillac L'esprit 2014

Mooie, gave, lange kurk uit één stuk komt er uit de hals. In het glas een monocépage van de druif braucol. Ik zoek hem op in Wine Grapes, staat niet op de plek waar ik hem alfabetisch gesproken zou moeten aantreffen. Effe achterin opzoeken dan. Leesbrilletje op, de letters zijn net zo klein als die in een religieuze bijbel. Maar ja, ik noem 'm niet voor niets de 'druifbijbel'. Pagina 344: de fer, fer servadou. Potverdikkie, die heb ik al "gehad". Weer eens een van de vele synoniemen niet in m'n geheugen opgeslagen. Niks aan te doen, gewoon opdrinken dan maar. Diep paars gekleurd in het glas, intensiteit 4 uit 5. Een prachtig aroma dat ik meteen associeer met mooie Grand Cru Classé's uit Bordeaux. Hout op de stille spiegel, belegen, rijp, licht aards, een stalletje, leer, zondoorstoofd zwart fruit, droppig. In de mond fris, zacht mondgevoel, hoge zuren, stroeve tannines, 5 uit 5 zelfs, zo hard ben ik ze nog nooit tegengekomen. Ik zeg wel hard maar toch zijn ze rijp. De smaakintensiteit valt wat tegen, die blijft iets achter op de verwachting dat het aroma schept, 2 uit 5. Rijpe zwarte kersen, zwarte pruim, groene paprika, rode bessen, drop, hout, leer. Met de diversiteit aan smaken zit het wel snor, ik mis alleen de zon in m'n glas, wat warmte, zwoelte. Zou het dan toch weer aan het moeilijke oogstjaar 2014 liggen? Alcohol is 13%, twaalf maanden opvoeding in barriques van Frans eikenhout, bijna negentien euro bij supermarkt LeClerc.