30 juni 2012

Montes Alpha DO Valle de Colchagua Carmenère 2009

En weer een wijn van de Chileense kwaliteitswijn-proeverij. Carmenère staat er pontificaal op het etiket, maar er zit toch ook nog 10% cabernet sauvignon in. Voor mij een reden om hem als blend te rubriceren. Alcohol is 14,4% volgens de fiche technique. Fermentatie heeft 10 dagen geduurd, rijping vond 12 maanden plaats in Franse eikenhouten vaten, zowel nieuwe als occasions. Heldere, diep kersenrode kleur met een magenta schijn. Een prachtig aroma op de stille spiegel, beetje een à la Bordeaux-neus. Kersen, pruimen, leertonen, klein kruidje, hintje chocola, de frisheid van stophoest. Als-ie net zo lekker smaakt als dat-ie ruikt, dan ga ik vanaf nu enkel nog Chileense wijnen voor m'n plezier drinken. Fluweelzacht glibbert hij m'n mond binnen, een zin die ik vaker gebruik om aan te geven dat ik het een prettig mondgevoel vind. Eventjes daar laten rusten waarna de tannines toeslaan, mwâh, valt ook nog wel mee, 3 uit 5. Mooi rond, rijp, maar wel iets drogend. Het bitter van pure chocola is de eerste smaak die me begroet: hallo. Dan komen de zondoorstoofde pruimen en groene paprika. Ik ga even een uurtje wachten tot de volgende slok. Dat maakt dus niet veel uit, ik ben bang dat deze fles zo'n vijf jaar te vroeg is geopend. Geeft niet, hij is nu al mooi, maar wordt ongetwijfeld nog mooier na vijf tot tien jaartjes rust.