18 juni 2012

Domaine Roux Père & Fils 2009 AOC Bourgogne Aligoté

Oude witte wijnen in de opruiming! Ik spreek mezelf redelijk vaak tegen. Verkondigde ik onlangs nog dat ik belegen witte wijnen wel kan waarderen, kom ik er nu achter dat veel van die belegen geur- en smaakindrukken wel zo erg op elkaar lijken, dat er nauwelijks nog onderscheid valt te maken in druivenras of specifieke wijnstreek. De typische eigenschappen van de druif zelf en/of de invloed van het terroir gaan gewoon verloren wanneer je deze wijnen te lang hebt laten liggen. Dus, ik ga mijn kelder ontdoen van witte wijnen die al te lang liggen. Jaargangen 2010 en ouder gaan er aan! Uiteraard ga ik ze allemaal nog wel proeven en ik hoop vurig dat er nog mooie wijnen tussen zitten, maar ik vrees het ergste. Vandaag deze aligoté. De 'andere' witte druif uit de Bourgogne. Alcohol is 11,5%. Licht stro-geel tot goudgeel in het glas. Belegen geuren in de neus, toast, gistcellen, niet fris. In de mond balans tussen filmend en strak, net les gehad van Peter Klosse; zeer leerzaam. Nauwelijks restzoet, droog, zuren nog in redelijk hoge mate aanwezig, gelukkig. Aanwezig fruit: citroen en grapefruit. Bittertje in de afdronk. Ik kan geen waarde-oordeel vellen over deze wijn, het is mijn eigen schuld dat ik hem te lang heb bewaard. Jong kopen en jong drinken is dus het devies. Volgende!