01 juli 2012

Altos del Cuco DO Jumilla 2010

Al eerder proefde ik de 2008 editie. Er is weinig verschil voor wat betreft de data: nog steeds 13,5% alcohol, een blend van de druivenrassen monastrell (= mourvèdre) 40%, syrah 30% en tempranillo 30%. Alleen de syrah heeft een beetje houtopvoeding gehad: drie maanden in een mix van Frans en Amerikaans eiken. Het grote verschil zit 'm in de DO, de 'denominación de origen', oftewel het gebied van herkomst. Dat was Yecla, dat is nu het aangrenzende Jumilla. Het zal niet veel uitmaken, alledrie de gebruikte druivenrassen gedijen in beide gebieden goed, misschien dat de rendementen in Jumilla wat lager liggen. De 2008 kwam bij mijn aanraders, eens kijken of de 2010 dat ook lukt met al mijn extra proefervaring. Helder, diep donkerpaars in het glas, kleurintensiteit 4 uit 5. Op de stille spiegel een kleine hint merkbaar van de houtopvoeding en dan met name het Amerikaanse hout dat je ruikt. Hij ruikt ook weer erg fris. Na het walsen komt er een kruidje bij, geen fruittonen. In de mond valt de redelijk hoge zuurgraad als eerste op. Rode bessen is het voornaamste fruit. In de afdronk behoorlijk kruidig, een pepertje en wat zondoorstoofde pruimen. Als-ie wat hoger in de alcohol zou zijn geweest en het zuurgehalte wat lager, dan zou hij snel gaan vervelen denk ik zo. Nu zijn het vooral de aanwezige zuren die deze wijn overeind houden, maar dit keer komt hij zeker niet bij mijn aanraders. Daarvoor is de smaakintensiteit te laag en de wijn iets te rauw, te hoekig, te hard.