29 juni 2012

Stellenbosch Welmoed Chenin Blanc 2010

#Twitterproeverij. Tussen 17:30 en 19:00 uur organiseerde Welmoed wijnen vandaag een twitterproeverij. Ook wijnmaker Bernard Claassen deed vanuit Zuid-Afrika mee. Het thema lijkt welhaast voor de hand liggend: Welmoed wijn. Het ging er fanatiek aan toe aangezien de meesten meerdere flessen voor hun neus hadden en ik een foto van een whiteboard met de te proeven wijnen voorbij zag komen. Ik had er zelf ook nog eentje in mijn kelder liggen uit 2010 van de chenin blanc druif, die zat dan weer niet bij de te proeven exemplaren op Twitter, deze is in het assortiment inmiddels vervangen door de viognier. Dat complete assortiment is overigens bij de AH te koop, mijn exemplaar was een kadootje van een ex-collega. Alcohol is 13%. Koud uit de koelkast is hij nog weinig aromatisch, iets laten opwarmen dus. Dan ruik ik wat groens, wat grassigs. Het aroma lijkt ook een beetje zoet te zijn, van gele appel. Ik mis een beetje de karakteristieke karton en katoen geuren van de chenin blanc. Wijnen van de chenin blanc druif kunnen goed ouderen maar de Welmoed die in de schappen van de supermarkt staat, is daar niet voor bedoeld. De schroefdop is daar natuurlijk ook al een indicatie van. Jong drinken dus. In de smaak komt die gele appel terug maar ook zit er iets noterigs in en een bitter smaakje van sinaasappelschillen komt terug in de afdronk. Zuren zijn er gelukkig voldoende, één van de typische eigenschappen van de chenin blanc. Het is een toegankelijke wijn, simpel, niets mis mee. Verwacht geen diepgang.