28 juni 2012

Mateus rosé

Zoals de wijnen van J.P. Chenet bekend staan om de flessen met de gekromde hals, zo staat deze Mateus rosé bekend om de platte buikfles beter bekend als de 'Bocksbeutel' en typerend voor de wijnen uit de Duitse wijnstreek Franken. Deze rosé komt echter uit Portugal. Verkrijgbaar op vele locaties en ook sterk variërend in prijs van net iets over de 2 euro tot net iets onder de 6 euro. Goed opletten dus wanneer je deze wijn zoekt. Alcohol is 11%. Er staat geen jaartal op de fles, dat vertelt mij dat het een 'vinho de mesa', oftewel een tafelwijn is. Gebruikte druivenrassen staan ook niet vermeld dus rubriceer ik hem maar even onder blend. Bij het ontkurken, er komt een heel smal klein kurkje uit, ontsnapt er een 'pffft', alsof je een fles koolzuurhoudende drank opendraait. En warempel, er zitten ook nog eens bubbels in je glas en in de fles komt zelfs een mousse-laagje. De kleur is donker oranje tot lichtrood, intensiteit 2 uit 5. De eerste snuif onthult een stuivend aroma van frambozen, frambozen-snoepjes en RANG-snoepjes. Na het walsen komt daar nog iets van aardbeien-jam en winegums bij. Ik stel me in op zoete meuk maar dat valt gelukkig mee. Het prikkeltje rond de tong van de koolzuur is daar inderdaad. Vervolgens proef ik wel zoete smaken, maar er zit ook nog verrassend veel zuur bij. Het is in ieder geval goed in balans. Het zoet is niet overheersend, maar het zuur ook niet. In de afdronk zit ook nog een mini-bittertje. Het fruitige karakter van framboos en aardbei blijft nog vrij lang in je mond hangen. Hij mag dan een goedkoop imago hebben, maar ik vind hem zeer geschikt als terras-wijn. Prikkelend, verfrissend, niet te hoog in de alcohol en helemaal niet zo zoet als dat de geur doet vermoeden. Hij is ontzettend fout, maar niet verkeerd... ;-)