22 mei 2023

Wijnhuis Bolgerijen Merwede Wit 2022

wijnhuis-bolgerijen-merwede-wit
Het team van Wijnhuis Bolgerijen heeft er weer voor gezorgd dat de nieuwe oogstjaren gebotteld zijn. Wijnhuis Bolgerijen heeft ongeveer 430 stokken met verschillende druivenrassen in de polder nabij Vianen staan, mijn woonplaats. Ze maken verschillende soorten wit, een rosé die nog wel eens varieert in samenstelling, een aantal rode wijnen die een jaar langer op het vat mogen rijpen en sinds dit jaar hebben ze een blanc de noir erbij, een witte wijn van blauwe druiven. Tot nu toe bestaat het gamma dit jaar uit zes verschillende wijnen, ik ga ze allemaal op rij proeven en bespreken hier op Wijn-Blog. Ik begin met wit, Merwede Wit heet deze en de naam refereert aan de locatie aangezien Wijnhuis Bolgerijen aan de dijk langs het Merwedekanaal is gelegen. Overigens bottelen ze alleen in halve flesjes van 0,375 liter omdat anders de voorraad binnen no-time op zou zijn. Op deze manier kunnen er meer mensen genieten van hun ambachtelijk product. De Merwede Wit is heel licht pétillant, minuscule koolzuurgasbelletjes plakken tegen de binnenwand van m'n glas. Pétillant is wat anders dan mousserend, deze wijn is gewoon "stil" zoals dat dan heet. Hij is heel licht van kleur, "wit goud" vind ik de beste omschrijving ervan. Hij is behoorlijk aromatisch, nog nèt niet "stuivend" zoals dat dan heet, rijp tropisch fruit, muskaat, witte peer, honingmeloen, ook floraal, margrietjes, licht kruidig, witte peper, verder nog een hintje citroen, fraai bouquet. In de mond droog, bijna beendroog zelfs, heel licht drogend op m'n tandvlees, iets ziltig, strakke zuren, middellange afdronk. De smaak is breed verdeeld over m'n gehele palet, overal in mijn mond en op mijn tong proef ik wel iets, de intensiteit en concentratie zijn gemiddeld. Citroen komt hier als eerste gevolgd door wat grassige tonen, dan de muskaat, honingmeloen, peer. Strakke, licht mineralige droge witte wijn is mijn bondige eindconclusie. Als aperitief, begeleider van een frisse salade met geitenkaas, oesters, een stukje witvis met een ziltig schuimpje, keus genoeg. Het alcoholpercentage is 12,8%, geen hout, gebruikte druivenrassen johanniter, souvignier gris en muscaris. Verkrijgbaar via Wijnhuis Bolgerijen zelf.