18 mei 2023

Misty Cove Wines Estate Series Marlborough Sauvignon Blanc 2021

misty-cove-wines-estate-series-marlborough-sauvignon-blanc
Voor iemand die beweert dat wijn van de druif sauvignon blanc niet tot zijn favorieten behoort, moet ik toch constateren dat het, op de chardonnay na, de meest beproefde monocépage is hier op Wijn-Blog. Ik vermoed dat het voornamelijk komt doordat er veel grotere verschillen zitten tussen wijnen uit verschillende landen en gebieden bij deze druif. Een Nieuw-Zeelandse Sauvignon Blanc bijvoorbeeld heeft een totaal eigen karakter en is eigenlijk met geen enkel ander land te vergelijken. Tevens heeft Sauvignon Blanc een bepaalde frisheid waardoor ik hem graag drink bij een aangename temperatuur buiten. Als laatste geef ik 'm nog mee dat hij uitstekend dienst doet als aperitief waarbij je smaakpapillen even een "reset" krijgen. Een zogenaamde palet-cleanser. De afgelopen jaren ben ik zelfs fan geworden van Pouilly-Fumé. Vandaag heb ik er weer eentje uit Nieuw-Zeeland in m'n glas. Ik schrik even wanneer ik zie dat het alweer negen jaar geleden is dat ik een Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland beschreef. Hoog tijd dat ik daar dus ook even een "reset" aan geef. Het alcoholpercentage is 13%, geen hout. In het glas helder, licht strogeel met een groene gloed. Zeer aromatisch, stuivend, zoals het hoort, tomatenblad, citroen, maïs, zonnebloem. In de mond beendroog, hoge zuren, licht ziltig, mineralig, strak. De smaakintensiteit is niet zozeer hoog maar de concentratie des te meer, tomatenblad, citroen, mineraal, maïs. Zeer typerend exemplaar voor Nieuw-Zeeland. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.