17 mei 2023

Bollinger Champagne Rosé Brut

bollinger-champagne-rosé
Vijf jaar geleden schafte ik dit exemplaar aan. Al die tijd lag-ie geduldig te wachten in m'n keldertje tot er zich een speciale gelegenheid zou voordoen. Die waren in de tussentijd al meerdere malen voorbij gekomen maar opeens besloot ik om 'm gewoon op een doordeweekse woensdag te openen. Zonder reden, ik had er zin in, het was hashtag wijnwoensdag, #winewednesday heet dat dan op de socials, volgens m'n schema was het tijd voor iets uit Frankrijk en ik probeer monocépages met blends af te wisselen en het was nu tijd voor een blend. Met andere woorden: je hebt geen reden nodig wil ik maar even zeggen. De mix van druivenrassen bestaat in dit geval uit pinot noir 62%, chardonnay 24% en pinot meunier 14%, het gebruikelijke trio in Champagne. De wijn is een rosé. Nou, dat is makkelijk zul je zeggen; pinot noir en pinot meunier zijn blauwe druiven dus daarvan kun je makkelijk rosé maken. In Champagne doen ze dat echter niet op die manier. Hij wordt namelijk wit gevinifieerd, net als de "gewone" basis Champagne, maar er wordt voor deze rosé-versie vijf tot zes procent rode wijn toegevoegd. Hèh?! Het is toch verboden om rode en witte wijn met elkaar te mengen en het dan rosé te noemen? Klopt... behalve in Champagne. Dit type wijn in deze appellation is de enige uitzondering op die regel. Dat wil niet zeggen dat het elders niet gebeurt, alleen dat weten we dan officieel niet. Het alcoholpercentage is 12% en de flesrijping van deze zogenaamde "non-vintage", een wijn zonder oogstjaar-aanduiding, is het dubbele van wat er verplicht is. Vijftien maanden wordt dertig maanden in het geval van Bollinger. Nadien de Visser schreef een leuk, informatief en goed leesbaar stukje over Champagne. Ik schenk 'm in mijn favoriete "bubbelglas", de Jamesse van Lehmann Glass. Een prachtige tulpvorm waarin de geur goed gevangen blijft. Een kortstondige mousse, zalmoranje van kleur, helder. Gematigd aromatisch, autolyse, gisttonen, brioche, brooddeeg, fraai gerijpt. Zacht in de mond, ook het koolzuur, een klein zoetje, strakke en hoge zuren, heel klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, geconcentreerd ook, aardbei, framboos, brooddeeg, rode grapefruit. Als het niet zo'n stevig prijskaartje zou hebben dan had ik 'm bij mijn aanraders geplaatst maar ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd, zeker niet in deze tijd van hoge inflatie. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.