20 mei 2023

Caves d'Esclans Sacha Lichine AOC Côtes de Provence Whispering Angel Rosé 2022

caves-desclans-sacha-lichine-whispering-angel
Mijn benchmark rosé had ik weer eens in huis gehaald voor een verjaardagsfeestje. Binnen no-time was ik ook alweer bijna door die voorraad heen. Gelukkig wist ik nog één fles achter te houden om er zelf van te genieten en een proefnotitie van te kunnen registreren hier op Wijn-Blog. Ook voor oogstjaar 2022 kan ik weer in superlatieven uitmonden. Ik blijf het een prachtige rosé vinden, excellent in balans, prachtige verhouding tussen rood fruit en citrusfruit, concentratie, lengte, die enorme WOW-factor. Dertien procent alcohol, geen hout, een blend van de druivenrassen grenache noir (garnacha), cinsault en vermentino (in het zuiden van Frankrijk rolle genoemd). Helder, zalmroze met een flinterdunne kleurintensiteit van 1 uit 10. Droog met een droppig zoetje, verfijnde en precieze zuren, strak, lange afdronk. Subtiele smaakintensiteit maar supergeconcentreerd, citroen, aardbei, kers, droppig, peer, honingmeloen. Ik heb goedkopere rosé's geproefd die hier bijna aan kunnen tippen maar het is het steeds nèt niet, ook al scheelt het soms echt weinig. Zelfs al is er soms een prijsverschil met de factor vijf, Sascha Lichine's Whispering Angel stijgt elke keer weer boven het "gepeupel" uit. De één zal het afschrijven als "snobisme", de ander weet dat echte kwaliteit met een prijskaartje komt dat niet alleen aan marketing is gerelateerd. Deze rosé is voornamelijk online verkrijgbaar. "Google" vooral even want een prijsverschil van vier euro per fles komt regelmatig voor. Soms zit 'm dat in het oogstjaar. Bestel je een wijn van een oudere jaargang dan scheelt dat nogal. Aangezien deze kwalitatief excellente rosé jaar in, jaar uit van hoog niveau is, zou ik persoonlijk voor die paar euro voor een wat oudere jaargang gaan.