26 mei 2023

Wijnhuis Bolgerijen Merwede Rood 2021

wijnhuis-bolgerijen-merwede-rood
Na drie witte, waarvan één een blanc de noirs, en een rosé kom ik uit bij de eerste rode wijn van het Viaanse Wijnhuis Bolgerijen. De Merwede Rood, een blend van de druivenrassen regent en cabernet cortis, alcohol is 13%, geen hout. In het glas helder, licht scharlakenrood, intensiteit 1 uit 5, je zou 'm bijna voor een Pinot Noir houden. Licht aromatisch, aards, aardbei, iets floraal, sinaasappelzest, rode grapefruit, bloedsinaasappel. In de mond droog, hoge zuren, strak, klein bittertje, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit en -concentratie, aardbei, bloedsinaasappel, rode grapefruit, licht aards. Deze wijn zou bij een blinde proeverij nog wel eens voor wat hoofdbrekens kunnen zorgen. Hij heeft veel aspecten van een mooie aardse Pinot Noir, uit Duitsland dan wel te verstaan. Ik schenk 'm toevallig bij een pasta met verse tomatensaus, champignons in ketjap, groene olijven, gewokte worteltjes, gehakt en een oosterse groentemix. De combinatie is verbluffend. Ik zou zelfs zo ver willen gaan en zeggen dat het hier een 1+1=3 combinatie betreft. Wijn en spijs versmelten met elkaar, versterken elkaar. Maar ook zonder maaltijd is dit een prachtige wijn. Ik zet 'm bij mijn aanraders. Beperkte voorraad dus wees er snel bij, verkrijgbaar via Wijnhuis Bolgerijen zelf.