29 mei 2023

Domaine du Chêne AOC Condrieu La Famille Rouvière 2019

domaine-du-chene-condrieu
Acht maanden rijping op vat. Dat staat in de productspecificaties die ik vind op internet. Inmiddels ben ik er wel achter dat je moet doorvragen wat dat precies inhoudt. In eerste instantie ben je geneigd te denken dat het om een houten vat gaat. De waarheid is echter dat het woord "vat" ook kan betekenen dat-ie van polyester of roestvrijstaal gemaakt is en er zijn nog wel meer varianten. Beton, cement, keramiek, emaille, het kan allemaal. En als de producent geen uitsluitsel kan of wil geven dan is het aan mij om te proeven of het rijping in hout danwel in iets anders is geweest. Condrieu staat synoniem voor viognier en is dus altijd een monocépage. De AOC regels staan alleen deze druif toe. Rosé of rode Condrieu bestaat niet. Het alcoholpercentage bedraagt 14%. De eerste Viognier die ik ooit proefde was "hemels", lang heb ik gezocht naar een vergelijkbare, laat staan een betere. Maar prijs, naam en faam zijn daarvoor geen garantie. Dan nog blijft het analytisch proeven van wijn altijd een momentopname. Dit exemplaar kocht ik tijdens een vakantie in Frankrijk, gewoon op de schappen van een Intermarché voor net geen 26 euro. Een behoorlijk bedrag voor een "supermarktwijn". Eens kijken of ik die prijs kan rechtvaardigen naar mijn bescheiden eigen mening en kunde. In het glas helder, redelijk intens goud-geel gekleurd. Behoorlijk aromatisch, een bak vol tropisch fruit, perzik, mango, lychee, ook wat vanille, kokos en karamel. Ik vermoed daarom dat de rijping toch in hout is geweest, wellicht groot hout. Een zacht mondgevoel, zoetje, voldoende zuren, meer filmend dan strak, klein bittertje, lange en warme afdronk. Hoge smaakintensiteit, perzik, mango, lychee, citroengras, laos, karamel. Een volle wijn die vraagt om een gerecht dat behoorlijk op smaak is. Vette vis, kip, varkensvlees, paddenstoelenrisotto. Daar mag een rijke saus bij en flink wat kruiden en specerijen overheen, de wijn kan het hebben. De wijn is zeer vakkundig vervaardigd, persoonlijk is-ie mij iets te bombastisch. Ik prefereer een wat elegantere stijl wijn. Maar dat zeg ik nu, morgen kan het weer helemaal anders zijn. Dat is de overeenkomst en tevens het mooie aan wijn en smaak; het is veranderlijk.