15 mei 2023

Monte Tondo DOP Valpolicella Superiore San Pietro 2018

monte-tondo-valpolicella-superiore-san-pietro
Valpolicella drink ik wel vaker. Classico, superiore, ripasso of een combinatie daarvan. Niets veranderlijker dan de mens en zijn smaak. Tien jaar geleden nog bejubelde ik de vinificatiemethode ripasso. In mijn eet- en drinkpatroon kies ik steeds vaker voor producten zonder toegevoegde suikers. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik sensitiever ben geworden voor suikergehaltes. Wanneer ik nu iets zoets proef, komt die basissmaak intenser over dan vroeger. Ripasso wijnen hebben in mijn beleving net iets teveel restzoet, daardoor vind ik ze al gauw vermoeiend, heel algemeen gesproken natuurlijk. Wellicht heb ik alleen de juiste producenten nog niet geproefd. De wijn van vandaag is (gelukkig) geen ripasso, ook geen classico, wel superiore. Superiore houdt in dat het alcoholpercentage 0,5 tot 1 procent hoger ligt dan dat van "gewone" Valpolicella. Bij deze Monte Tondo ligt het percentage op 13%. De gebruikte druivenrassen zijn corvina 55%, rondinella 30% en molinara 15%. De houtrijping duurde in totaal zes maanden in een mix van barriques en tonneaux. Een tonneau heeft de viervoudige inhoud van die van een barrique, 900 liter dus. In het glas heel helder, scharlakenrood van kleur, intensiteit 1 uit 5, oranje gekleurd in de rand. Het subtiele aroma van hout, krenten, bosaardbeitjes. Een zacht mondgevoel, droog, fijne en hoge zuren, speekselopwekkend, afgeronde tannines (1 uit 5) maar wel iets drogend op de tanden, tikje alcoholisch, warm in de slokpijp, middellange afdronk. De smaakintensiteit is verfijnd, niet heel hoog, de smaken zijn wel breed verdeeld over m'n gehele palet. Rood fruit, heel sappig, bessen, bosaardbeien, zure kersen, mooi gedoseerd hout, krenten. Deze wijn is goed in balans, verfijnd, subtiel en elegant. Niet heel complex maar zeker geen allemansvriend. Op dit moment, want proeven is altijd een momentopname, kan ik deze stijl wijn zeer goed waarderen. Verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.