23 mei 2023

Wijnhuis Bolgerijen Drieheeren Wit 2022

wijnhuis-bolgerijen-drieheeren-wit
De tweede wijn in een serie van zes van het Viaanse Wijnhuis Bolgerijen gaat open. De Drieheeren Wit. De drie heren zijn de wijnmakers, Cyriel, Edwin en Reinier. Ook deze wijn is een blend, druivenrassen souvignier gris en muscaris zijn hierin verwerkt. Het alcoholpercentage zit op 12,9% en er heeft geen houtrijping plaatsgevonden. In het glas weer diezelfde kleur als bij de Merwede Wit: wit goud. Heel licht en niet pétillant dit keer. Gematigd aromatisch, heel licht reductief komt-ie over, ik ga 'm eerst maar 'ns even wat lucht geven. Vanaf een centimeter of dertig laat ik 'm in m'n glas kletteren. Na ongeveer een kwartiertje geeft hij wat meer geuren prijs. Honingmeloen, witte peer, muskaat, mango... veel tropisch fruit. In de mond droog, speekselopwekkende en hoge zuren, strak, lange afdronk. Intense en volle smaak, breed ook weer, wat ik ruik proef ik ook allemaal, dat vind ik fijn. In de finale zit er een kleine notige toets, hazelnoot... best apart. De mineraliteit is iets lager dan bij de Merwede Wit, hij is voller van smaak en mijns inziens iets breder inzetbaar in de gastronomie. Hier kan een stukje zalm bij, wit vlees, kip maar ook gewoon als "borrelwijn". Schenk 'm vooral niet te koud in, al opwarmend komt-ie pas echt los. Verkrijgbaar via Wijnhuis Bolgerijen te Vianen zelf.