01 juni 2023

Fonjoya IGP Pays d'Hérault Mont Baudile Fier Comte Rosé Cuvée Réservée 2022

fonjoya-mont-baudile-fier-comte-rose
Van deze rosé had ik hier al eens oogstjaar 2020 besproken, dat werd een aanrader. Nu heb ik 2022 in m'n glas. Voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat de druivensamenstelling hetzelfde is gebleven: syrah, grenache, carignan en cinsault. Op de website van de producent staat deze wijn namelijk niet vermeld. Wanneer jij als wijnimporteur een bepaalde wijn wilt die exclusief is, dan maken ze speciaal voor jou gewoon een nieuw etiket. Eentje die nergens anders staat en dus ook niet op hun website. Het is dan goed mogelijk dat het "recept" van deze rosé onder verschillende namen en etiketten op de Nederlandse markt wordt verkocht. Alcohol is 12,5%, geen hout. Ik kan de proefnotitie van oogstjaar 2020 bijna kopiëren, bijna. In het glas helder, licht zalmroze. Ingetogen aroma, licht kruidig, aardbei, rozen, framboos, watermeloen, peer. In de mond een klein fruitig zoetje, fraai gedoseerde zuren, mooie balans tussen strak en filmend, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, aardbei, watermeloen, peer, citroen, licht kruidig, droppig. Yep, ook deze komt weer bij mijn aanraders. Momenteel is deze rosé verkrijgbaar via de site van Op Dronk.