10 juni 2021

Wijnkasteel Genoels-Elderen Pinot Noir 2014

Nog eentje dan om het af te leren. Een Belgische Pinot Noir dit keer. Tot mijn grote verbazing zie ik dat ik nog nooit een wijn uit België hier heb besproken! En dat terwijl er genoeg mooie wijnen bij onze zuiderburen vandaan komen. De fles heeft een beetje een eigenwijze vorm en er is geen capsule aanwezig. Je denkt een stop van kunststof te zien maar wanneer je de kurkentrekker erin zet breekt deze en blijkt het een klein laagje was bovenop de natuurkurk te zijn. Die is ook nog eens heel erg lang en is bedrukt met eigen logo en jaartal. Kosten noch moeite zijn gespaard. In het glas helder, scharlakenrood met een bakstenen rand, intensiteit 2 uit 5. De eerste snuif onthult onmiskenbaar pinot noir. Een Bourgondisch "stalletje" is zelfs ook aanwezig. Rood fruit, bosaardbeitjes, kreupelhout, rozenbottel, leer, rabarber, anijs. Behalve Bourgondisch doet hij ook een beetje Duits aan. Aangezien het wijnkasteel in Belgisch Limburg ligt verwondert mij dat niet. Ik had er zelfs een naam aan gegeven, weet u het nog? "Grand Vin Limbourgeois" is de stijl Pinot Noir die de eigenschappen van het Ahrtal en de Côte de Beaune combineert. En dan maakt het mij niet uit of het Nederlands- dan wel Belgisch Limburg betreft. Deze stijl mag er zijn en mag zijn eigen naam hebben. Trek hem wel even een uur van tevoren open, eventueel overgieten in een karaf, hij heeft wat lucht nodig. In de mond beendroog, straffe zuren, iets drogende tannines (1 uit 5), klein bittertje, lange afdronk. De smaak is niet heel intens maar wel geconcentreerd. Rode bessen, zure kersen, aardbei, hout, rozenbottel, leer, rode grapefruit, bloedsinaasappel. Strak, verfijnd, delicaat. Alcohol is 13%, twaalf maanden houtrijping waarvan 30% nieuw, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.