08 juni 2021

Familia Torres DO Penedès Mas Borràs Pinot Noir 2015

Spaanse Pinot Noir is al helemáál moeilijk te vinden. Dit exemplaar moest ik online bestellen. Uiteraard is het de Familie Torres die het aandurft om deze druif te onderwerpen aan de warme Spaanse zon. Pinot noir gedijt namelijk het best in een koel klimaat. De wijngaarden in het Penedès Superior gebied liggen op 520 meter boven zeeniveau en 's nachts koelt het daar goed af. Het alcoholpercentage is blijven steken op 13,5% dus dat valt nog wel mee. Negen maanden mocht de wijn rijpen in barriques van Frans eikenhout waarvan 40% nieuw. Voor dertig euro mag ik mezelf eigenaar van deze wijn noemen, nou ja, eigenaar. Tot op het moment dat de fles open gaat en je de wijn uitschenkt natuurlijk. En wanneer je dat doet zie je gelijk al dat de kleur in ieder geval klopt, dat wil zeggen, de intensiteit ervan. Die is licht, 2 uit 5, bloedrood uitwaaierend naar een lichte oranje tong. Heel licht aromatisch, allereerst ruik je het hout, da's logisch zo kort na de opening. Ik laat hem even ademen, tevens schenk ik hem even over in een wat wijder glas. Hij was wat "gevangen". Na wat beluchting opent-ie zich. Het hout gaat de wijn in, er komen wat florale tonen naar voren. Tevens rozenbotteljam, bosaardbeitjes, vanille, zure kersen, rabarber... het typische pinot noir fruit is weer eens vertegenwoordigd. In de mond heel zacht, beendroog, hoge verfijnde zuren, nauwelijks tot geen tannines, een bittertje, toch nog iets alcoholisch. Dat laatste komt met name omdat de smaakintensiteit vrij laag is. Ook de afdronk is vrij kort. De nodige smaken zijn aanwezig, aardbei, hout, iets aards, animaal, leer, ook zwart fruit. Het is een zeer delicate wijn, de smaak zit 'm in de details en je eigen vermogen om ze eruit te filteren. Gelukkig lukt mij dat maar ik zal niet zo heel snel een tweede exemplaar kopen. Hooguit om als vreemde eend in de bijt tijdens een blinde proefsessie in te zetten. Dit wordt niet geraden. Ik denk dat de meesten dit voor Italiaans aan zullen zien. Doet niets af aan mijn mening dat ik dit een ontzettend goed geslaagde Pinot Noir uit Spanje vind. Hij vermoeit niet, hij blijft spannend, aangenaam om te drinken en is heel verfijnd.