04 juni 2021

Cantina La-Vis DOC Trentino Pinot Nero 2019

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Italiaanse wijnen van de druif pinot noir, pinot nero heet-ie dan, "vroeger" in grotere aantallen op het schap stonden dan dat nu het geval is. Een kwestie van perceptie of is het inderdaad zo? Voor de voortzetting van de reeks wijnen van mijn geliefde druif verzamel ik hem vanuit zoveel mogelijk windstreken. Israël, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en dan nu Italië. Voor die laatste was ik al enkele fysieke wijnwinkels binnengelopen om met lege handen weer te vertrekken. Ik vond deze uiteindelijk bij een filiaal van de Gall & Gall maar hij zit niet bij elke winkel in het assortiment. Wanneer ik oude posts op Wijn-Blog doorloop kom ik tot de conclusie dat Italië zelfs helemaal nooit vertegenwoordigd is geweest! En dat terwijl ik ze op de Wijnacademie, tijdens proeverijen en in m'n proefgroepje toch echt wel heb gedronken. Vandaag komt daar verandering in. En gelukkig heb ik ook nog een fraai exemplaar in het glas. Alcohol is 12,5%, vijf tot zes maanden rijping op Frans eikenhout. Helder, dieprood gekleurd, intensiteit 2,5 uit 5. Ingetogen neus, kreupelhout, licht aards, aardbei, vanille, rozenbotteljam, rabarber. Heel aangenaam bouquet. In de mond droog, hoge zuren, speekselopwekkend, heel sappig, iets drogende tannines (1 uit 5), middellange en warme afdronk, zeer goed in balans. Het fruit, houtgebruik en de tertiaire tonen vormen een prachtig gebalanceerde mix. Intense aardbeien, leer, hout, aards. Een schoolvoorbeeld Pinot Nero, een genot om te drinken.