18 juni 2021

Domaine Marcel Deiss AOC Alsace Gruenspiel 'Le Jeu des Verts' 2011

Nee, zo vaak koop ik geen oude witte wijn en nee, dan laat ik hem zelf ook niet nog drie jaar liggen. Toch heb ik beide gedaan met dit exemplaar uit de Elzas van wijnmaker Marcel Deiss. Maar ik heb dan ook het volste vertrouwen in de kunde van deze biodynamische wijnboer. Als hij zelf ook nog eens zegt dat de wijn 20 tot 30 jaar bewaard kan worden, dan ben ik er eigenlijk al vroeg bij met het openen ervan. Het glas van de fles is donkerbruin, ook een mogelijke indicatie dat het een bewaarwijn is. Wanneer ik hem in het glas schenk zie ik pas de kleur. Die is heel intens oranje. De twijfel bekruipt me, heb ik 'm toch te lang bewaard? De eerste snuif geeft rijpe tonen maar geen oxidatieve, dat stemt in ieder geval hoopvol. Intens aromatisch, mango, abrikozenjam, mandarijn. In de mond een zoetje maar niet plakkerig, hele hoge speekselopwekkende zuren, klein bittertje, lange afdronk. Het alcoholpercentage is maar liefst 14% maar hij is niet alcoholisch, de enorm hoge smaakintensiteit van het fruit zorgt voor balans. Abrikoos, mango, mandarijn, lychee, ananas, honing. Niet alleen is de smaak intens maar ook super geconcentreerd. Dit is weer eens een mond vol! De blend van de druivenrassen riesling, gewurztraminer en pinot noir (wit gevinifieerd) pakt enorm evenwichtig uit. De hoge zuren van de riesling, het geparfumeerde van de gewurztraminer en tja... wat doet de pinot noir eigenlijk? Ik hou het op structuur en body, dat is wat de pinot noir toevoegt. Hele bijzondere wijn om eens te drinken. Met deze kun je qua gerechten ook alle kanten op, eigenlijk te mooi om clichématig bij een zoet dessert te schenken. Pittige sticky spareribs bijvoorbeeld. Het water loopt me in de mond bij de gedachte alleen al. De wijn is verkrijgbaar bij de speciaalzaak. Na een dag in de koelkast lijkt deze wijn wel minder zoet geworden. Hij wordt voor mij hierdoor nog interessanter en spannender. Wat een geweldige wijn is dit!