19 juni 2021

Domaine Gayda IGP Pays d'Oc Chemin de Moscou 2018

Ik trek gewoon lekker iets open van een huis waar ik een hoge pet van op heb, Domaine Gayda. Hun paradepaardje maar weer eens, de Chemin de Moscou. In 2011 proefde ik oogstjaar 2007, vandaag ga ik voor oogstjaar 2018 met het bijkomend voordeel dat ik weer heel wat jaartjes proefervaring rijker ben. Wellicht kan ik hem nu nog beter op z'n waarde inschatten. Qua geldwaarde zit hij op net geen 27 euro per fles, het kan per winkel verschillen. In 2010 kocht ik hem nog voor €19,50 op het domein zelf. Het alcoholpercentage is 14%, de biologische druivenmix bestaat uit 68% syrah, 28% grenache noir en 4% cinsault. Hout? Jazeker, ga er maar even voor zitten: 33% van de syrah-druiven ging negen maanden in nieuw Bourgondisch eiken, de grenache noir en cinsault gingen ook negen maanden in een mix van 500 liter demi-muids en 2000 liter foudres. Na die negen maanden werd de blend gemaakt die nog eens twaalf maanden mocht rijpen in hetzelfde hout waar het eerder in zat. Er zal dus best flesvariatie bestaan als ik het goed begrijp. De blend kan dus uit een nieuw Bourgondisch vat komen of uit een gebruikt 2000 liter vat. Tenzij ze vlak voor de botteling alles uit die verschillende vaten weer bij elkaar doen. En wat gebeurt er met de overige 67% van de syrah? Gaat dat in INOX? Als ik er weer een keer ben zal ik het ze vragen. Hoe dan ook, er is veel tijd en moeite ingestoken en de flesprijs zal daar een gevolg van zijn. Voordat ik de fles ontkurk heb ik 'm eerst een uurtje in de koelkast gezet. In het glas een felle magenta tot paarse kleur, intensiteit 4 uit 5. In de neus in eerste instantie veel frivool rood fruit zoals framboos, het lijkt zelfs wel eventjes op een Beaujolais Nouveau. Na een kwartier maakt het rijpe zwarte fruit zijn opwachting en komt er kruidigheid bij. Rijpe zwarte kersen, pruimen, bramen maar ook rozenbottel, rode kersen, vanille, garrigue. In de mond een heel klein fruitig zoetje, fraaie hoge speekselopwekkende zuren, bittertje, iets drogende tannines op de tanden (2 uit 5), heel erg sappig, lange afdronk. Intense smaak, veel fruit, kersen, pruimen, drop, kruidig, zwarte peper, teer, pure chocolade. Zoals-ie nu is vind ik hem al heerlijk! Veel fruit en toch al complex. Die complexiteit zal met de jaren alleen nog maar toenemen. Ik doe het niet vaak maar van deze jongen heb ik weer eens meerdere flessen gekocht. Over vijf jaar en nog eens over tien jaar wil ik wel eens weten hoe de wijn is geëvolueerd. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.