14 juni 2021

Cantine Pellegrino DOP Passito Liquoroso di Pantelleria 2012

Tja, wat doe je als je even geen zin hebt in wit, rosé of rood? Een sprankelende wijn is een optie of je gaat voor zoet. Ik heb zo'n dag dat ik niet moeilijk wil doen, niet te over-analyserend bezig zijn. En aangezien heel Nederland en alle media in oranje-sferen zijn ga ik mezelf tegoed doen aan een oranje wijn. Niet het "nieuwe oranje" maar het oude vertrouwde oranje. Een enorm geconcentreerde, weelderig zoete muskaatwijn. In het glas diep-oranje, amber, bijna lichtrood zelfs, heel intens. De druif die men heeft gebruikt is de muscat d'Alexandrië en in Italië heeft deze de prachtige naam "zibibbo" meegekregen. Ik ken nog een kleine wijnimporteur met die naam... Julian, waar zijn je wijnen gebleven? Deze Cantine Pellegrino is redelijk commercieel maar ik heb hem toch al in 2014 aangeschaft en er al die tijd van af weten te blijven. Geen idee of-ie nog op de markt is. Het alcoholpercentage is 15%, rijping in INOX. Een uiterst complex aroma, vijgen, mandarijn, perzik, abrikoos maar ook iets hartigs lijkt het wel. Ik krijg spontaan zin in een gerecht erbij, charcuterie, foie gras, paté, iets contrasterends. In de mond weelderig en plakkerig zoet, zijdezacht, geen tannines, prachtig gebalanceerde zuren, klein bittertje, ellenlange afdronk. Super intense smaak, abrikoos, perzik, vijg, mandarijn, sinaasappelschil, licht oxidatief in een positieve betekenis. Dit is zó gastronomisch! Hier kun je zoveel mee. Je zou hier een vijfgangen-diner dat alle kanten op gaat, compleet mee kunnen aanvullen of contrasteren zo u wilt. Och, als ik toch een Ferran Adrià zou zijn dan zou ik dat als uitdaging aanpakken. Fris, zuur, rijp, hartig, zoet, zout, filmend, strak... ik zou het allemaal wel willen uitproberen. Mijn exemplaar kwam bij de Mitra vandaan.