17 september 2011

Les Charmes Muscadet Sèvre et Maine Sur Lie 2009

Tijdens de SWEN2 cursus was ik er een keertje ingestonken met een muscadet. Ik schreef hem toen af als kandidaat tijdens een blinde proeverij vanwege een verkeerde taal-associatie. Muscadet lijkt qua woord een beetje op muskaat, die ik op zijn beurt weer associeerde met zoet. We kregen een strak zure, beetje ziltige wijn te proeven, welke dus achteraf de muscadet bleek te zijn. Vandaar dat ik nu twee van die wijnen nog maar eens een keertje onder de loep heb genomen. Die van vandaag komt bij de Mitra vandaan voor €5,99 alcoholpercentage 12%. Enig druivenras is de melon de Bourgogne, die ook wel gewoon melon of muscadet wordt genoemd. Na de vergisting is de wijn gerijpt "sur lie", oftewel op zijn eigen bezinksel. Daarna is hij rechtstreeks gebotteld. Het voordeel hiervan is, ten opzichte van het oversteken naar schone vaten of tanks, dat de wijn niet meer met zuurstof in aanraking komt waardoor hij frisser blijft. Hij is lichtgeel in het glas. Licht aromatisch ook, zeker geen stuivende wijn. Aroma's van citroen en gele appel. Het zuur veel minder strak dan in mijn herinnering, maar zeker niet mollig te noemen. Hij is echter niet mondwaterend, mijn speekselklieren blijven werkloos en daarmee acht ik deze wijn minder geschikt als aperitief. Misschien dat hij al iets te lang ligt, maar ik vind het een erg neutrale wijn zonder in het oog springende karakteristieken.