05 april 2021

Viña Luis Felipe Edwards DO Valle Central Favoritos Merlot 2019

Favoritos is één van de vele merken van het grote Chileense wijnhuis Luis Felipe Edwards. Deze serie wijnen is onder meer te vinden bij de leden die zijn aangesloten bij de Superunie. En dat zijn er best veel. Met zo'n 1700 verschillende winkels zijn ze goed voor ongeveer 30% marktaandeel in Nederland. Dirk van den Broek, Plus, Deen, Hoogvliet, Vomar, Jan Linders, Boon's Markt... om maar enkele namen te noemen waar je deze wijn kunt vinden. De serie Favoritos kent twee kwaliteiten: classic en reserva. Het verschil zit 'm voornamelijk in de ligging van de wijngaarden. De merlot druiven van het classic exemplaar dat ik nu in m'n glas heb komen van de Central Valley. Vaste lezers van Wijn-Blog weten dat ik niet veel heb met wijnen van de druif merlot. Maar bij deze Favoritos werd ik al meteen blij bij de eerste snuif in m'n glas. Licht aardse tonen, kruidig, rijp zwart fruit, tikje animaal, boers en rustiek. Tegelijkertijd voerde het aroma me naar Zuidelijk gelegen vakantie-oorden met zelfs een vleugje garrigue. Geen idee of de vegetatie die daarvoor verantwoordelijk is ook staat aangeplant in de Valle Central van Chili maar ik krijg er een Pyrénées-Orientales-gevoel van. En dat ligt toch echt in Frankrijk. Mini-zoetje, fraaie zuren, bittertje, lange afdronk, heel sappig. Rijp zwart fruit, pruimen, kersen, bramen, bessen, tevens animaal en aards, leer, natte bosgrond, koffie, kruidig, laurier, tijm, rozemarijn. Voor net geen vijf euro vind ik hem verdomd lekker voor een "supermarktwijn" in dit prijssegment. Alcohol is 13,5%, geen informatie over houtgebruik, ik heb de indruk van niet. Ik ga hem zelfs bij mijn aanraders scharen.