18 april 2021

Fonjoya IGP Pays d'Hérault Mont Baudile Fier Comte Rosé Cuvée Réservée 2020

fier-comte-rose
Rosé zet ik altijd in de koelkast voordat ik hem open. Eigenlijk komt-ie op het moment van inschenken dan te koud in het glas, zo rond de 8°C. Pas tussen de 14°C en 17°C zijn alle geuren en smaken optimaal. Rosé drink je echter vaak wanneer het zonnetje lekker schijnt en dan wil je hem juist koud. Ik heb er nu eentje in m'n glas die koud uit de koeling al meteen heel veel prijsgeeft. Een blend van de druivenrassen grenache noir, syrah, carignan en cinsault, alcohol is 13%, geen hout. De kleur is zoals een rosé uit de Provence; licht zalmroze. De neus is redelijk ingetogen; limoen, watermeloen, peer, floraal, rozen. In de mond een klein fruitig zoetje, fraaie zuren, klein bittertje, balancerend tussen filmend en strak, warme en lange afdronk. De smaakintensiteit is overweldigend, in ieder geval voor rosé dan, zelfs wanneer hij nog koud is. Eigenlijk begint het met een enorme kruidigheid, garrigue, de typisch Zuid-Franse vegetatie. Gevolgd door rijp rood fruit als aardbei, kers, braam. Dan treedt de familie Citrus aan; rode grapefruit, citroen, limoen. Om af te toppen met een pittig zwart pepertje, watermeloen, peer, rozenbottel en wat florale tonen. Het voelt alsof je een vier-gangen diner naar binnen werkt. Ik denk dat ik mijn nieuwe huis-rosé gevonden heb. In Nederland verkrijgbaar, ook voor de Horeca, via de site van Brederode Wijnkopers.