09 april 2021

Adriano Gigante DOC Friuli Colli Orientali Pignolo Riserva 2009

Pignolo. Een zeldzame en recentelijk nieuw leven ingeblazen Italiaanse druif uit de regio Friuli. Hij bestaat daar echter al zeker sinds de zeventiende eeuw. Na de ramp met de druifluis was hij bijna verdwenen maar in de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd er een complete rij met stokken aangetroffen bij een abdij in een wijngaard die de phylloxera had overleefd. Niet vaak koop ik wijnen met een dergelijk hoog prijskaartje maar wanneer het een onbekende en zeldzame druif betreft maak ik graag een uitzondering. Ik heb er geen spijt van. Wijnmaker Adriano Gigante maakt er een gigantisch lekkere wijn van. Alcohol is maar liefst 14,5%, ongetwijfeld een gevolg van het uiterst warme en gulle oogstjaar 2009. In totaal twee jaar mocht de wijn rijpen in eikenhouten vaten van 350 liter. In het glas een dieprode kleur, intensiteit 4 uit 5. Een zwoele, warme, wat weeïge neus. Rijp, zondoorstoofd zwart fruit, eucalyptus, vanille, salmiak, kruidkoek, speculaas, rokerig. Ik wil m'n gok er gewoon niet uithalen. Heerlijk complex aroma! In de mond een klein zoetje, echt mooie zuren, speekselopwekkend hoog, klein bittertje, iets drogende tannines (3 uit 5), ellenlange afdronk, zeer goede balans. Hoge smaakintensiteit, het hout zeer evident maar niet storend, goed aanvullend. Rijp, zondoorstoofd zwart fruit, pruim, drop, eucalyptus, laurier, leer, koffie, rokerig. Met alle respect naar beide wijnstreken maar dit smaakt naar een hele goede Grand Cru Classé uit Bordeaux. En wat een leven en potentie zit er nog in! Het zal me niets verbazen dat dit over nog eens twintig jaar perfect te drinken is. Verklaar me voor gek maar ondanks de prijs gaat toch ook deze wijn bij mijn aanraders. Verkrijgbaar (zolang de voorraad strekt!) bij Andere Wijn.