12 april 2021

Lyrarakis Wines PGI Crete Gero-Deti Melissaki 2019

Wanneer ik deze wijn een oogstjaar eerder besteld zou hebben dan had ik hem kunnen rubriceren als "witte wijn". Sinds oogstjaar 2019 echter laat Lyrarakis Wines de schilletjes van de druiven meevergisten wat resulteert in een enorme kleurintensiteit dusdanig dat hij heden ten dage als "oranje wijn" door het leven mag gaan. Niet dat daar officiële regels voor zijn maar de specifieke vinificatiemethode alsmede de kleur die daaruit volgt zeggen eigenlijk al genoeg. Het zal wel iets psychisch zijn maar zowel vin naturel als orange wine hebben bij mij een streepje voor. Alsof de wijn puurder en eerlijker is en wellicht is dat ook wel zo. Het voelt in ieder geval zo. De druif melissaki is nu al de zoveelste die niet in de druifbijbel Wine Grapes staat. De hashtag #1368druivenrassen die ik hanteer zou eigenlijk in #1368plusdruivenrassen gewijzigd moeten worden want ik heb er nu al redelijk veel op Wijn-Blog besproken die nog niet door het schrijverstrio zijn beschreven en ongetwijfeld zullen er meer volgen. Gelukkig is daar ook nog het internet alwaar ik vind dat dit een voormalige tafeldruif is en er ook nog een blauwe variant bestaat wat betekent dat ik deze melissaki moet rubriceren als melissaki aspro waarbij aspro het Griekse woord is voor "wit". Alcohol is 13,2%, drie maanden houtrijping in een mix van nieuw Frans eiken en tweedejaars vaten van 400 liter inhoud. In het glas die duidelijke oranje kleur met een gouden gloed. Aromatisch, bruine appel, gedroogde abrikoos, likje vanille, kamillethee, kerriepoeder. In de mond droog, precieze zuren, iets drogend, mini-bittertje, lange en volle afdronk. Intense smaak, bruine appel, gedroogde abrikoos, citroen, grapefruit, iets notig, kerriepoeder, het hout niet waarneembaar, zeer fraai geïntegreerd. Ondanks dat dit op papier een "moeilijke" wijn lijkt te zijn is het van de oranje wijnen één van de meer toegankelijke wijnen. Zie het als een witte wijn met veel meer smaak en dat is mijns inziens dan ook gelijk het doel van oranje wijn. Ik vind het een heerlijk glas en ook deze komt weer bij mijn aanraders terecht. Verkrijgbaar bij Andere Wijn en wederom geldt: zolang de voorraad strekt.