16 april 2021

Firma Bruis Betuws Wijndomein HopHout Thee

firma-bruis-betuws-wijndomein-hophout-thee
Een partner die geen alcohol lust is in een restaurant meestal aangewezen op frisdrank, alcoholvrij bier of alcoholvrije wijn. Ze heeft eens in Restaurant Solo bij een vijf-gangen diner een arrangement alcoholvrije 'cocktails' mogen beleven, bij elke gang een andere. Kleurrijk en feestelijk zag elk glas er uit. Ik heb iedere keer ook een slokje mogen proeven en was uitermate positief verrast. Heel divers, aansluitend bij het gerecht, totaal geen concessies. Dit was voor iedereen aan te raden, ook wanneer je wel alcohol lust. Helaas is Restaurant Solo er niet meer. Bij Restaurant Vaartsche Rijn, inmiddels ook ter ziele, heeft ze een keer thee gedronken bij een gerecht. Ook hierbij verraste mij de goede aansluiting bij het gerecht. Dat thee wel degelijk gastronomisch inzetbaar is zal niemand verbazen. Nu heeft de Firma Bruis op het Betuws Wijndomein een mousserende drank op basis van thee weten te maken. HopHout Thee heet het en is alcoholvrij. Geen gedealcoholiseerde wijn dus. Mijn interesse werd gewekt door het persbericht dat ik in mijn mailbox ontving:

De oudste drank van de wereld in een nieuwe jas

Firma Bruis maakt wilde veldthee, een smaakvol alcoholvrij alternatief waarin gebruik wordt gemaakt van hetgeen de natuurlijke omgeving van het Betuws Wijndomein te bieden heeft. HopHout Thee is 'cold brew', een koud getrokken mousserende thee cuvée. Een natuurlijke melange van kamillebloem, munt, jasmijn, verveine en een hint van hop en hout. HopHout Thee is een mousserende wilde thee gemaakt van pure ingrediënten. Door koud te extraheren worden de aroma’s langzaam en gelijkmatig aan de thee afgegeven. Firma Bruis geeft HopHout Thee haar karakter door de thee te rijpen op gebruikte houten wijnvaten van het domein. Zo wordt het fruit en de tannine van de wilde veldthee subtiel geïntegreerd met de hoptonen en de houttoasting. "Onze wilde veldthee is een spannende, non-alcoholische gastronomische begeleider". Thee heeft van nature een rijk smaakpalet en is net als wijn een perfecte begeleider van gerechten. Firma Bruis wil met HopHout Thee gasten verrassen en thee in de gastronomie naar een hoger level brengen. "Thee is de mooiste vervanger van wijn met haar culinaire kracht en is daarom een smaakvolle aanvulling op je non-alcoholisch arrangement". HopHout Thee is de eerste mousserende thee in de nieuwe lijn non-alcoholische alternatieven van Firma Bruis. De firma maakte al eerder sappen en ciders van restfruit uit de Betuwe. Het innoveren en gebruiken van reststromen staat centraal in de bedrijfsvoering van ondernemers Diederik Beker en Arina van Leenen, bekend van wijngaard Betuws Wijndomein. Combineer HopHout Thee met zeefruit zoals mosselen, scheermesjes of kokkels en zilte groenten zoals lamsoor, zeekraal of strandbiet. Nederlandse boerenkaas fondue en HopHout zijn ook een perfect koppel! Wel eens aan een non-alcoholische theecocktail gedacht?

Nou, na de bijna-thee ervaring met de oranje wijn van gisteren wil ik wel eens proeven of dit gastronomisch kan zijn en een smakelijk alternatief biedt voor alcoholvrije wijn. Alhoewel dat laatste me vrij eenvoudig lijkt. Ik ga hem samen met mijn vrouw drinken om te kijken of ook zij het lekker zal vinden. Grove bubbels in het glas bij een fonkelende goud-gele kleur, de mousse redelijk snel verdwenen. In de neus is het vooral de munt die van zich doet spreken, een beetje tandpasta-achtig, de kamille is ook evident. Jasmijn en verveine zijn mij eerlijk gezegd onbekend als geur dus daar kan ik niet over oordelen. Over het algemeen is wat iedereen onder de geur van thee verstaat overduidelijk. In de mond een behoorlijk zoetje, gebalanceerde zuren, duidelijk aanwezig koolzuur, langer dan gemiddelde afdronk. De smaakintensiteit is niet hoog, het is vooral de munt die ik duidelijk proef, de kamille komt er wat verder in de afdronk bij. De hop en het hout proef ik niet maar wellicht dat zij er vooral voor de structuur zijn. Het is een zoete drank maar zeker niet plakkerig, de bubbel maakt het feestelijk én draagt bij aan het verkwikkende mondgevoel. Persoonlijk zou ik liever de munt wat minder aanwezig willen zien en de overige kruiden wat meer. Al met al is dit in mijn optiek een beter alternatief dan alcoholvrij gemaakte wijn en zeker in restaurants zou deze HopHout inclusief het leuke verhaal erbij niet misstaan op de kaart. Als binnenkomer bij een eerste amuse kun je hier leuk mee scoren.