20 april 2021

Domaine de Pellehaut IGP Côtes de Gascogne Famille Béraut Manseng Noir 2019

Vergeet gros manseng, vergeet petit manseng... die hebben genetisch zeer weinig te maken met de druif van vandaag: manseng noir. Zo'n tien jaar geleden herontdekt in het zuidwesten van Frankrijk. Ik kwam bij toeval een exemplaar tegen bij een grote Nederlandse wijnimporteur. Daarop googelde ik verder en ontdekte nog een monocépage die niet in Nederland te verkrijgen is. Na contact en betaling werd er een fles naar me toegestuurd. Gelijk na het ontkurken schrok ik een beetje van wat er in m'n glas zat. Een zeer hoog gehalte Beaujolais Nouveau; banaan, perendrups, framboos. Iets te jong, frivool en snoeperig naar mijn smaak. Gistsoort VR5 van DSM of wellicht thermoflash-vinificatie was mijn eerste verdenking. Tegenwoordig weet ik dat ik de wijn dan even moet laten voor wat-ie is en op dag twee en drie terugproeven. Dag twee was inderdaad al een stuk veelbelovender. En dan bedoel ik ook echt een verbetering van 400 procent, minimaal. Op dag drie geen verandering meer. Flink beluchten dus. Alcohol is 13%, geen hout. Droog, hoge zuren, klein bittertje, middellange afdronk. Rijp rood fruit, bessen, kersen, tikje animaal, leer, koffie. Echt een wereld van verschil in positieve zin vergeleken met m'n bevindingen op de eerste dag. Zo zie je maar weer, af en toe behoeft de wijn een tweede kans.