06 november 2020

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2016

Door alle Corona-perikelen dit jaar was ik al even niet naar een AH-XL geweest. De plek waar ik m'n favoriete wijn vandaan haal: Coyam. Maar liefst twee nieuwe jaargangen stonden geduldig op me te wachten. Ik vermoed dat het redelijk stevige prijskaartje ervoor heeft gezorgd dat ik nog nooit heb misgegrepen en vanaf oogstjaar 2008 elk jaar heb mogen genieten van deze heerlijke biodynamische wijn. Bij de eerste slok merk ik meteen dat er iets is veranderd ten opzichte van de acht voorgaande jaren. Het houtgebruik is subtieler geworden ten faveure van het fruit. Daar waar men altijd vasthield aan iets langer dan een jaar in een mix van 80% Frans en 20% Amerikaans eiken heeft er een wijziging plaatsgevonden. Misschien wel dankzij de toevoeging en het inzicht van een nieuwe wijnmaker: Noelia Orts. De voorgaande jaren kon ik nog het vergelijk met een klassieke Grand Cru Classé uit Bordeaux maken maar daar kan/mag ik nu vanaf stappen. Coyam krijgt een eigen gezicht. Ik juich dat toe. Nog steeds gaat 75% in nieuw Frans eiken maar 20% gaat in grote foeders van 2000 en 5000 liter en 5% gaat in eivormig beton. Dat lijkt wellicht op papier een kleine wijziging maar het heeft een directe impact op de smaak. Het fruit springt er gelijk meer uit. De balans is stukken beter. Rijp fruit, rood en zwart, hout mooi gedoseerd, heel licht aards toontje. Minder complex lijkt het wel en dat zal ongetwijfeld een bewuste keuze zijn. Ik vind 'm wederom heerlijk! Ook dit jaar is de extreem interessante blend van druivenrassen gewijzigd: syrah 49%, carmenère 22%, cabernet sauvignon 16%, mourvèdre 5%, malbec 4%, garnacha 3%, tempranillo 1%. Het percentage alcohol is al jaren hetzelfde: 14,5%. Is er ooit wel eens een slecht oogstjaar in Chili? Geen verrassing dat ook deze weer bij mijn aanraders terecht komt.