27 november 2020

Château Prieuré-Lichine AOC Margaux 2008 'Grand Cru Classé en 1855'

Klassieke Bordeaux. Korter, bondiger en more to the point kan ik het niet samenvatten. Om m'n proefervaring bij te houden dwing ik mezelf om wijnen aan te schaffen uit alle windstreken. Australië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië, klassiek Europa, innovatief Europa... noem het maar op. Ik ben een avontuurlijke wijndrinker en sta open voor alle stijlen, innovaties en smaken. Soms echter heb je zo'n dag dat je weet wat je smaakpapillen nodig hebben en die zijn niet gevoelig voor schema's en logica. Af en toe heb je gewoon zin in een vet geëikte chardonnay, een Rioja vol splinters, een riesling die het glazuur van je tanden doet afspringen, een bombastische zinfandel of, in dit geval, een Bordeaux waarvan je op voorhand al weet hoe die gaat smaken. Hij stelt me niet teleur. Hij ruikt klassiek, hij smaakt klassiek. Rood fruit, zwart fruit, hout, salmiak, leer. Goede zuren, intensiteit, afdronk en herkenbaar als Bordeaux Grand Cru Classé. Druivenrassen cabernet sauvignon 65%, merlot 30% en petit verdot 5%, alcohol is 13%, zestien maanden houtlagering, de helft in nieuw eiken, de andere helft in tweedejaars eiken. Normaal gesproken zou ik nu vermelden dat je hem kunt aanschaffen bij de wijnspeciaalzaak maar dit exemplaar kocht ik in 2015 bij de LIDL, een Nederlands filiaal ook nog.