11 november 2020

Domaine La Tour Penedesses AOP Coteaux du Languedoc Pézenas Cuvée Antique Rouge 2016

Vier jaar geleden mocht ik deze wijn voor het eerst proeven op de Perswijn proeverij "Amsterdam meets Languedoc". Hij sprong er uit die dag. Toevallig zat hij in 2019 in de "Herfst Quartaaldoos" van De Proeftafel. Vandaag heb ik zin in iets Frans en ik kan eigenlijk op voorhand geen enkele reden bedenken waarom ik deze nog langer zou moeten bewaren. Hij gaat dus open. Magenta tot paars gekleurd in het glas. Expressief in de neus, rood fruit, zure kers, kruidig, garrigue. In de mond droog, hoge zuren, tikje rauw, groen, toch rijpe en afgeronde tannines, fris, middellange afdronk. Smaakintensiteit medium minus, vooral rood fruit dat net tegen de grens van rijp aan zit, kersen, rozenbottel. Wellicht open ik oogstjaar 2016 toch iets te vroeg. Hij heeft zeker nog een bewaarpotentie van minimaal vijf jaar. In ieder geval flink wat lucht geven alvorens de glazen vol te schenken. Inderdaad, na een uur of vier verliest de wijn zijn scherpe randjes en wordt wat ronder. De tempranillo is dit jaar verdwenen uit de hoogst interessante blend van de biologisch geteelde druiven grenache, cinsault, syrah, mourvèdre, carignan, terret noir, terret gris en aubun. Alcohol is 14% en de opvoeding geschiedde in cement.