16 november 2020

Spier Wines Ltd WO Western Cape Wonderlijk Chenin Blanc - Chardonnay 2018

Ik kom er niet achter hoe groot het aandeel chenin blanc is ten opzichte van de chardonnay, niet via Google althans. Al proevende meen ik een verhouding van 60-40 of 65-35 te bespeuren. De karakteristieke kenmerken van de chenin blanc druif hebben in ieder geval de overhand. Niet alleen koud uit de koeling maar ook wanneer de correcte drinktemperatuur van zo'n zeventien graden is bereikt. Of eigenlijk moet ik zeggen: helemaal dán. Tijdens de opleiding op de Wijnacademie noemde een medestudent het de geur en smaak van katoen. Dat ben ik nooit meer vergeten en heb het toegevoegd aan mijn eigen vocabulaire. Behalve dat ruik ik ook nog hooi, maïs, honing, klein hintje tropisch fruit tenslotte. In de mond meer filmend dan strak, voldoende zuren, klein bittertje, licht ziltig, korte afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, katoen, hooi, limoen, lychee, mineralig. Twee jaar geleden zal hij ongetwijfeld nog iets fruitiger geweest zijn maar voor mij voldoet hij prima. Alcohol is 13,5%, geen hout, verkrijgbaar bij de Hema.