19 november 2020

Weingut Knab Endinger Engelsberg Alte Reben Spätburgunder 2016

Och, och, och... Spätburgunder zoals hij hoort te zijn! Wat een heerlijkheid. Anders dan Bourgogne, een eigen identiteit en niet beter of slechter, gewoon anders. En anders kan goed zijn en anders is in dit geval heel goed. Ik hou van typische Spätburgunder, net zoals ik ook van Bourgogne Pinot Noir hou. In de Duitse wijnregio Baden heeft Weingut Knab er een zeer fraaie wijn van gemaakt. Intensiteit, concentratie, lengte. Een droppig zoetje, kersen, rode grapefruit, bloedsinaasappel, speculaas, kreupelhout, aards, wilde bosaardbeitjes, elegantie, subtiliteit. Ik hoef niet eens een uitsplitsing te maken in kleur, geur en smaak... alles klopt, het is allemaal één geheel. Dit mag dan twintig euro per fles kosten maar dat is het dubbel en dwars waard en daarom komt-ie ook bij mijn aanraders. En als je nou niet zo heel veel proefervaring hebt, koop dit dan niet. Je reactie zal zijn: "Nou, is dit het nou?". Pas wanneer je voldoende Pinot Noir wijnen geproefd hebt zul je begrijpen wat ik bedoel. Dit is geen snobisme, dit is ervaring. Alcohol is 13%, twaalf maanden houtopvoeding in barriques, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.