18 november 2020

Casa de Vinuri DOC Cotnari Busuioacă de Bohotin ZAZ 2018

M'n tweede Roemeense wijn op rij en tegelijk m'n tweede voor mij nieuwe druif op rij. Dit maal de busuioacă de bohotin... wie kent 'm niet. De laatste druif uit het hoofdstuk "B" in de druifbijbel Wine Grapes. Hoogstwaarschijnlijk een kleurmutatie van de muscat blanc à petit grains alhoewel het DNA-profiel toch uniek is te noemen. Men is er nog niet uit, laten we het daar op houden. De kleur van de druif is rood dus een hele lichte rode wijn (niet echt voor de hand liggend), rosé en wit behoren tot de mogelijkheden. Een rode druif zit tussen een blauwe en een groene druif in. Van blauw maak je rode wijn en van groen maak je witte wijn... volgt u me nog? De wijnmaker koos er voor om een rosé te maken. In mijn optiek een excellente keuze. Heel licht oranje in het glas, fonkelend, helder. Enorm aromatisch, alsof ik een lieblich Ahr Spätburgunder aan het besnuffelen ben. Dezelfde geuren ook: aardbei, bloedsinaasappel, rode grapefruit, aards... wat een prachtig bouquet! De smaak vervolgens voldoet geheel aan m'n hooggespannen verwachting: aardbei, bloedsinaasappel, rode grapefruit, aards, sappig, speekselopwekkend, verfijnde zuren, droog, hoge smaakintensiteit en een lange afdronk. Wat een heerlijkheid! Van te voren wist ik niet wat te verwachten maar ik kan 'm onder m'n aanraders scharen, ook omdat de verkoopprijs onder de zeven euro blijft. Alcohol is 12%, geen hout, verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.