17 november 2020

Crama Girboiu IG Dealurile Vrancei Livia Plãvaie 2016

In de druifbijbel Wine Grapes lees ik dat de plavaï "no longer cultivated" is, hij wordt niet meer geteeld. Toch heb ik er op dit moment een wijn van in m'n glas zitten. Zou hij weer nieuw leven zijn ingeblazen of houdt men de schone schijn op met het gebruik van de naam van deze "uitgestorven" druif? Op een website lees ik dat er in 2016 weer 152 hectare is aangeplant in Roemenië. Nou lijkt het me onmogelijk dat die in hun nulde jaar al meteen voor een oogst konden zorgen en ook het jaar erop lijkt me sterk maar wellicht lag er ergens nog een vergeten veldje waar deze druif al jaren in de anonimiteit productief was. Oorspronkelijk zou de druif uit Moldavië komen en er worden vele verschillende schrijfwijzen gehanteerd. Ik hoop dat-ie in een nieuwe druk van Wine Grapes een vermelding zal krijgen. Voor nu zult u het moeten doen met de informatie die ik ga geven. Intens goud-geel gekleurd in het glas. Oogstjaar 2016 is al even geleden dus rijpe tonen in de neus, honing, boenwas, nauwelijks fruit. In de mond een klein zoetje, heerlijke zuren, speekselopwekkend, licht ziltig, iets drogend op de tanden, langer dan gemiddelde afdronk. Redelijk intense smaken van ingedroogde honing, lychee, iets notig en daar blijft het dan wel zo'n beetje bij. Desondanks vind ik het een interessante wijn en zou ik graag meer van de plavaï willen proeven. Alcohol is 12%, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.