21 november 2020

Azienda Agricola Marco Cecchini DOC Friuli d'Orsaria Pinot Grigio 2019

De tweede wijn van die avond en er was me inmiddels medegedeeld wat we gingen eten: roti. Ik was verrast met de keuze voor een witte wijn maar toen ik hoorde dat Margaret Wines had geadviseerd over deze wijn-spijs-combinatie wist ik dat het wel goed zou zitten. Kip, kousenband, aardappelen, gekookte eieren, rotivellen. Flink gekruid, stevige kost... daar mag toch best een sterke sparringpartner van een wijn tegenover staan. Nou, mijn aanvankelijke bedenkingen verdwenen als sneeuw voor de zon bij alleen al de eerste snuif in het glas. Enorm aromatisch, peer, appel, tropisch fruit. Klein zoetje, hoge zuren, enorme smaakintensiteit, lange afdronk. Deze wijn was nog steviger dan de rode van eerder die avond. Geen hout, alcohol 12,8%. Mango, peer, gele appel, perzik, lychee. Maar vooral die intensiteit en concentratie, een beer van een wijn!