07 november 2020

Luciano Arduini DOCG Amarone della Valpolicella Classico 2014

Het is niet elke dag dat ik een Amarone open. Zo af en toe zie ik ze liggen of staan bij een supermarkt maar in de regel weet je dan op voorhand al dat het met de kwaliteit altijd een vraagteken zal zijn. Zeker wanneer zo'n exemplaar niet boven het bedrag van tien euro uitkomt. Overigens hoorde ik dat tegenwoordig Amarone steeds meer als bijproduct gemaakt wordt om ook maar de Valpolicella Classico te mogen maken omdat daar meer marge op zit en beter verkoopt, terwijl dat vroeger net andersom was. Of dat waar is weet ik niet, misschien is het een broodjeaapverhaal maar het zou kunnen verklaren waarom er goedkope Amarone via bepaalde kanalen wordt verkocht. Het exemplaar dat ik vandaag opentrek heeft een iets steviger prijskaartje en dat mag, dat moet zelfs. Alcohol is maar liefst zestien procent, houtopvoeding van minimaal twee jaar, eerst in barriques, later in groot Slavonisch eiken. De gebruikte druivenrassen zijn corvina 60%, corvinone 20%, rondinella 15% en molinara 5%. Helder, dieprood met een bakstenen kleur in de tong, intensiteit 3 uit 5. Licht aromatisch, elegant, gedoseerd, rijpe tonen, rood fruit, rijp zwart fruit, krenten, tutti-frutti, hout, specerijen, licht kruidig, drop, complex. Supermooi en zijdezacht mondgevoel, klein fruitig zoetje, strakke zuren, tannines 1 uit 5, iets alcoholisch, warm, ellenlange afdronk. Smaakintensiteit medium plus, rood fruit, kersen, rijp zwart fruit, bramen, het hout mooi verweven in de wijn, speculaas, salmiak, specerijen. Perfecte balans. Wat een enorm elegante wijn is dit en wat een hoge doordrinkfactor. Dit is met recht een "geile slok!" zoals ik iemand wel eens heb horen roepen. Onder meer verkrijgbaar bij Brederode Wijnkopers te Vianen.