31 oktober 2020

Kopke Quinta São Luiz Vintage Port 1978

1978. De wijze waarop de kurk reageert geeft mij al een indicatie over de inhoud. Hij is geneigd de fles in te gaan in plaats van eruit. En ook nog veel te makkelijk. Dat is een teken dat zuurstof er ook in heeft kunnen komen. Uiteindelijk is de flessenhals vrij maar de kurk door de helft. Ik ga dus voor het overgieten in een karaf met een stuk keukenpapier als filter. Na al die jaren is de donkerrode kleur er flink uit. Licht getaand is het geworden. Flink wat oxidatieve tonen in de neus maar als het een Tawny zou zijn zou me dat niet verbazen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nog nooit een Vintage Port van deze leeftijd op heb. Druivenrassen tinta roriz, tinta barroca, tinto cão en touriga franca, meerdere jaren houtopvoeding. Complex aroma, notig, rumrozijnen, vijgen, karamel, bruine appel. In de mond zoet, gemiddelde plakkerigheid, de zuren zijn ook nog hoog, alcohol uiteraard ook, 20% en dat proef je, warm in de slokpijp, lange afdronk. Rumrozijnen, vijgen, bruine appel, Maggi. De zuurstof heeft kennelijk niet heel veel vat gehad op de inhoud als dat ik van tevoren vreesde. Of wel, ik heb immers geen referentiekader voor wat betreft een oude Vintage Port. Ik vind hem smaken als een 20 jaar oude Tawny. Deze kwam van Wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel.