10 december 2015

Domaine du Tariquet IGP Côtes de Gascogne Côté 2014

Sauvignon blanc 'mengen' met chardonnay kan ik wel waarderen. Strak met rond. Het zou op voorhand voor een bepaalde balans moeten zorgen. Voor mij persoonlijk wel nodig want wijnen van de sauvignon blanc druif vind ik slechts sporadisch lekker. Al eerder proefde ik de 2013 editie van deze wijn, nu dus een verser exemplaar. De blend zou nog steeds fifty-fifty zijn, alcohol is 11,5%, geen hout. Redelijk stuivend in de neus, sauvignon blanc doet hier het meest van zich spreken: buxus, limoen, citroen. Ook in de mond lijkt de sauvignon blanc het te 'winnen' van de chardonnay dit jaar. Groene tonen, grassig, buxus, limoen, citroen, lichte tongtinteling, hoge zuren. Is de blendverhouding inmiddels gewijzigd of is de chardonnay niet voldoende rijp geoogst? Ik trek een zuur gezicht en dat had ik de vorige keer niet. Met de wijn op zich is helemaal niets mis maar ten opzichte van die van 2013 valt hij mij wat tegen. Verkrijgbaar bij de betere wijnwinkel.